Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 

«Lāči» ražo trīs veidu ekoloģiski sertificētu maizi.

Maizes ceptuves «Lāči» saimnieks Normunds Skauģis.

«Madara Cosmetics» saimniece Lotte Tisenkopfa-Iltnere.
 

Izdrukāt

Par šo rakstu nav saņemta neviena atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Uzņēmumu reputācijas topa zaļie līderi


Jau otro gadu Uzņēmumu reputācijas topa* ietvaros Latvijas Zaļais punkts gādā balvu tiem uzņēmumiem, kurus gan Latvijas iedzīvotāji, gan uzņēmēji uzskata par zaļākajiem. Pēdējos četrus gadus laureāti pārliecinoši nemainās – 2009.gadā šo titulu ieguva ekoloģiski sertificētas kosmētikas ražotājs «Madara Cosmetics», tad sekoja «Lāči», pērn atkal ekokosmētikas ražotājs, bet šogad pirmo vietu ar vienādu punktu skaitu dala abi: maizes ražotājs «Lāči», kurš bijis zaļākais uzņēmēju skatījumā, un ekoloģiski sertificētas kosmētikas ražotājs «Madara Cosmetics», kam tikušas iedzīvotāju simpātijas.


1. SIA «Lāči»
1. SIA «Madara Cosmetics»
3. SIA «Pure Food»
4. SIA «Stendera ziepju fabrika»
5. AS «Laima»
6. SIA «Spilva»
7. Agrofirma «Tērvete»
8. Apgāds «Zvaigzne ABC»
9. SIA sabiedrība «Mārupe»
10. SIA «Cido grupa»
11. SIA «Jāņa sēta»
12. AS «Talsu piensaimnieks»
13. SIA «Rīgas piensaimnieks»
14. AS «Dobeles dzirnavnieks»
15. AS «Dzintars»


Pirmie 15 no 150

Latvijā cilvēkiem joprojām ir samērā miglains priekšstats par to, kas ir zaļš produkts, kas – zaļš uzņēmums. Tāpēc gribu atgādināt, ka tieši ekosertifikāta esamība apliecina to, ka uzņēmums ne tikai runā, bet arī strādā zaļi. Prieks par grāmatu apgādu «Zvaigzne ABC», jo gandrīz katras grāmatas pasītē rakstīts, ka izdevums iespiests uz FSC sertificēta papīra, turklāt izdevniecība izdod tik daudz zaļam dzīvesveidam veltītu grāmatu kā reti kura. Vēl šajā sarakstā iekļuvuši uzņēmumi, kam ir viens vai daži sertificēti produkti, piemēram, «Stendera ziepju fabrika» un «Dzintars», kā arī «Talsu piensaimnieks» un «Dobeles dzirnavnieks», bet pārējie saimnieko ar tradicionālām metodēm un konvencionāli audzētām izejvielām. Žēl, ka 2011. gada Zaļākā iepakojuma balvas ieguvējam – «Tukuma pienam» – šogad vien tālā 47. vieta. Tas nozīmē, ka vairāk jāstāsta par savu zaļo produkciju un zaļajiem darbiem, nu – kaut vai kā VAS «Latvijas valsts meži», kas ieņēmusi 35. vietu.

Kas nodrošina uzņēmuma izvirzīšanos reputācijas topā? Pirmkārt jau tēls, ko uzņēmumam izdevies par sevi radīt ne tikai ar darbiem, bet arī ar izturēšanos publiskajā telpā. Latvijas Zaļā punkta direktors Kaspars Zakulis priecājas par zaļāko titulu ieguvējiem – tie ir stabili un ļoti veiksmīgi uzņēmumi, viņu zaļie vārdi ir segti ar zaļiem darbiem, tāpēc var būt par paraugu citiem. Mazliet skumji, ka zaļo uzņēmumu lokam jauni uzņēmumi piebiedrojas pārāk lēni. Droši vien tāpēc, ka daudzi no tiem, kuri strādā ilgtspējīgi, ir nelieli uzņēmumi – tādi kā veikalu tīkls «Biotēka», «Dabas dobe», bioloģisko zemnieku apvienības un veikaliņi... Viņi neiekļūs Latvijas 150 lielāko uzņēmumu sarakstā, nespēj daudz līdzekļu ieguldīt reklāmā, toties plūc laurus tad, kad tiek vērtēts uzņēmuma ilgtspējas indekss. Ja piesakās vērtēšanai...

«Lāči»

Vienmēr ir tīkami pa ceļam uz Kurzemi piestāt «Lāču» maizes ražotnē, kur tagad uzcelts ne tikai labs krodziņš un veikals ar plašu Latvijas uzņēmēju produkcijas klāstu, bet izveidoti glīti apstādījumi. Kad rosinu «Lāču» saimnieku, sirdi un dvēseli Normundu Skauģi parādīt, kas apliecina, ka uzņēmums tik tiešām saimnieko zaļi, maizniekmeistars vispirms rāda zaļos augus birojā, tad paver ražotnes durvis un parāda izlietnes, kur pie katra krāna atrodas sensors, lai ūdens ne brīdi netecētu lieki. Tad lepojas ar malkas grēdām un skursteņiem, – labu maizi var izcept ar dabīgu ieraugu, kvalitatīviem miltiem un dzīvas uguns radītā karstumā. Ik uz soļa ir kāds ilgtspējīgas saimniekošanas piemērs: pašiem savi dziļurbumi un attīrīšanas iekārtas, vairāku veidu ekoloģiski sertificēta maize, pašu dobēs augušu piparmētru buntes pie griestiem, atkritumu šķirošana, bet pāri visam – mīlestība pret dzimto zemi un cilvēkiem, kas vēlas ēst dabisku maizi.

«MADARA COSMETICS»

Kad vaicāju Lottei par «Madara Cosmetics» zaļajiem darbiem, viņa no sirds sāk priecāties par mazajām uzvarām, kas panāktas nesen: pavisam drīz «Madaras» kosmētika tiks pildīta trauciņos, kas ražoti no otrreiz pārkausētas plastmasas, ka burbuļplēves vietā viņi lieto jau vienreiz izmantotu, īpaši presētu kartonu, ka rīkojuši darbiniekiem semināru, kā un kāpēc šķirot atkritumus mājās, ka arī birojs ierīkots ilgtspējīgi un izmantotas pašmāju dizaina mēbeles un kartona lustras. Taču jāsāk ar to, ka «Madara Cosmetics» bija pirmais Latvijas uzņēmums, kas ieguva pasaulē respektablāko ekosertifikātu «Ekocert», un tas nozīmē, ka ražotne katru gadu iztur stingru starptautiskas komisijas pārbaudi, kur tiek vērtēts it viss – gan resursu taupīga izmantošana, gan izejvielu bioloģiska izcelsme. •

 

Sagatavoja Anitra Tooma.

 

* «Uzņēmumu reputācijas tops» pirmoreiz tika izveidots 2005. gadā. Tā metodoloģiju izstrādājusi sabiedrisko attiecību aģentūra «Nords Porter Novelli» sadarbībā ar Rīgas Ekonomikas augstskolas asociēto profesoru sociālantropologu, pašreizējo Latvijas izglītības un zinātnes ministru Robertu Ķīli. Topa mērķis ir veicināt sabiedrībai atbildīgas uzņēmējdarbības vides veidošanos Latvijā un ieviest jaunas mērauklas uzņēmumu darbības vērtēšanā.