Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemta 1 atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Tu vari pārvietoties zaļāk

Arnis Bergs
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības vadītājs

Šā gada 11. jūnijā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sadarbībā ar Komercdarbības un finanšu pētniecības aģentūru organizēja apaļā galda ekspertu diskusiju «Ilgtspējīgā mobilitāte: siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana autotransportā». Kopā sanāca daudz ekspertu, un tas pierādīja, ka pārmaiņas autotransporta jomā ir aktuālas. Diskusijas dalībnieku pulkā bija VARAM valsts sekretārs Aleksandrs Antonovs, Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Juris Ekmanis, LU aģentūras «LU Cietvielu fizikas institūts» direktors Andris Šternbergs, AS «RBS SKALS» padomes priekšsēdētājs Māris Saukāns, Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs, SIA «NK konsultāciju birojs» valdes priekšsēdētājs Neils Kalniņš, kā arī Ministru prezidenta padomnieks Gints Freimanis un citi. Diskusijas mērķis bija novērtēt ekonomiski pamatotus risinājumus autotransporta radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju, kas ir 90% no visām transporta radītajām emisijām, būtiskai samazināšanai, balstoties uz alternatīvās degvielas arvien plašāku izmantošanu un elektromobiļu izplatības veicināšanu Latvijā.

Latvijas zinātnes pārstāvji diskusijā akcentēja to, ka:

  • nepieciešams informēt iedzīvotājus par dažādu veidu autotransporta radīto CO2 emisiju apjomu;
  • nepieciešams izstrādāt Latvijas valsts stratēģiju transporta jomā.

Sakarā ar šogad aktuālo projektu konkursu elektromobiļu izmantošanas atbalstam Latvijā diskusijā salīdzinoši liela uzmanība tika veltīta elektromobiļiem. AS «Latvenergo» pārstāvis klātesošos informēja par to, ka Latvijā elektroenerģijas pietiks arī tad, ja liela daļa autovadītāju sāktu izmantot elektromobiļus. Nākotnē palielinoties elektromobiļu skaitam, AS «Latvenergo» varētu izvērtēt elektroenerģijas diennakts tarifa ieviešanu.

Vairāki diskusijas dalībnieki bija pārliecināti par to, ka Latvijas inženieru kvalifikācija ir pietiekami augsta, lai organizētu jauna veida automobiļu ekspluatāciju, kā arī ražošanu un automobiļu montāžu Latvijā. Automobiļu ražošanas iespējas tika ilustrētas ar SIA «OSC» konstruētā elektromobiļa OSCar eO projekta pieredzi un Jelgavas autobusu rūpnīcas AS «AMO PLANT» iecerēm elektriskās piedziņas transportlīdzekļu ražošanā.

Diskusijās tika secināts, ka:

  • elektromobiļu izmantošanas attīstībai nepieciešams daudzveidīgs valsts atbalsts gan informatīvā, gan nodokļu un iegādes subsīdiju veidā;
  • neviens transportlīdzekļu tehnoloģiju veids nav brīnumlīdzeklis – tikai izvēle atbilstoši visas valsts, kā arī katras konkrētās saimniecības un veicamo pārvadājumu specifikai var sniegt ilgtspējīgu mobilitātes risinājumu.

«Peugeot» iestrādes ilgtspējas jomā

Autoražotāji pētījumiem par mobilitātes ilgtspēju tērē lielus līdzekļus, un iepazīšanās ar to izstrādātajiem risinājumiem var sniegt labus padomus gan Latvijas ilgtspējīgas mobilitātes stratēģijas izstrādei, gan transportlīdzekļa izvēlē. Kā piemēru var minēt «Peugeot» – autoražotāja ar daudzu gadu pieredzi arī elektromobiļu ražošanā – praksē pārbaudītos risinājumus. Degvielas patēriņa samazināšana

Gan atsaucoties pircēju pieprasījumam, gan izpildot Eiropas Savienības prasības, «Peugeot» samazina automobiļu degvielas patēriņu, tātad samazina arī CO2 saturu (g/km) fosilās degvielas automobiļu izplūdes gāzēs. Degvielas patēriņa samazinājums tiek panākts, pilnveidojot motora un automobiļa kopējo konstrukciju. Tā kā degvielas patēriņš ir atkarīgs no autovadītāja braukšanas stila, apgūstot «Peugeot» popularizēto ekoloģiskas un taupīgas braukšanas pieredzi, arī var daudz ietaupīt. Elektriskās piedziņas automobiļi

Lai radikāli samazinātu CO2 izmešus, «Peugeot» piedāvā jauna tehnoloģiskā izpildījuma elektromobiļus, un viens no tiem ir modelis iOn. Ar vienu uzlādi iOn var nobraukt līdz 150 km, un, tā kā saskaņā ar pētījumiem 90% gadījumu ikdienā veicamais attālums nepārsniedz 60 km, tas ir pilnīgi pietiekami. Elektromobilis iOn nodrošina divas uzlādes iespējas – «lēno» no jebkuras rozetes un «ātro» speciālās uzlādes stacijās. Tādējādi ir atbalstīta lietotāju vēlme uzlādēt elektromobili gan, piemēram, mājās, gan speciālā uzpildes vietā, kur to var paveikt ļoti ātri.

Ja tomēr nākas braukt par 60 km tālākus gabalus, jāizvēlas citas tehnoloģijas automobilis, piemēram, elektriskais hibrīds. «Peugeot» pilnpiedziņas hibrīdi ar dīzeļa dzinēju 508 RXH un 3008 HYbrid4 ļauj veikt tālus braucienus bez akumulatora uzlādēšanas un ietaupīt degvielu līdz 35%, kā arī izmantot vienkāršāku un drošāku četru riteņu piedziņas sistēmu. Biodegviela

«Peugeot» automobiļos jau daudzus gadus izmanto biodegvielas, jo tās dod iespēju samazināt CO2 izmešus. Šobrīd daudziem «Peugeot» modeļiem ir iespējams izmantot jaukto degvielu, kas satur līdz 30% biodīzeļa, kā arī benzīnu ar 10% etanola saturu.

«Peugeot» ir investējis arī motora tehnoloģijā, kas ļauj braukšanai izmantot jauna tipa degvielu – bioetanolu (E85). Tas ir degvielas maisījums, kas satur 15% bezsvina benzīna un 85% bioetanola, ko ražo no biomasas. Ūdeņradis

«Peugeot» ir praktiskas iestrādes ūdeņraža degvielas elementa tehnoloģijas izmantošanā: elektromotoru griež ķīmiskās reakcijas laikā radītā elektrība, un blakusprodukti ir tikai siltums un ūdens. Ir izveidoti demonstrācijas modeļi, piemēram, 207 Epure. Šis četrus metrus garais auto ar 3 kg ūdeņraža var nobraukt 350 km, un elektromotors nodrošina 130 km/h maksimālo ātrumu. Šāds automobilis no elektromobiļa atšķiras tikai ar to, ka akumulatoru vietā ir ūdeņraža degvielas elements. Divu riteņu transportlīdzekļi

Braucieniem pa pilsētu, kas vidēji ir 7 km gari, pietiktu arī ar elektrisko mopēdu, piemēram, «Peugeot» skūteri e-VIVACITY, kam nobraukums ar vienu uzlādi ir 60 km. «Peugeot» ražo arī velosipēdus un, atbalstot jaunākās tendences, arī elektriskos velosipēdus. «Peugeot» elektrisko velosipēdu akumulators ar motoru palīdz braucējam līdz pat 70 km distancē.

Uzvarēs daudzveidīgi risinājumi

«Peugeot» piemēri apliecina, ka transportlīdzekļu tehnoloģiju dažādībai ir tendence palielināties. Ja līdz šim autobraucējiem bija jāizvēlas starp benzīna, dīzeļa, gāzes vai biodegvielas izmantošanu, tagad klāt nākuši arī elektropiedziņas transportlīdzekļi, un nebūs ilgi jāgaida, kad varēsim braukt ar auto, ko darbina ūdeņraža dzinējs.

Veicot dažādu transporta līdzekļu funkciju analīzi, jau tagad daudzos gadījumos konstatēts, ka labākais risinājums ir jauno tehnoloģiju transportlīdzekļi, un daudzi auto ražotāji pircējam piedāvā komplektā arī velosipēdu, ko ērti ievietot konkrētā auto bagāžas nodalījumā. •