Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemta 1 atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Iepazīstieties – «Ekopuķīte»!

Autors


Eiropas ekomarķējuma sistēma ar tās logotipu «Ekopuķīte» varētu būt viens no veidiem, kā uzņēmējiem izvirzīt savas preces priekšplānā, piesaistīt patērētāju uzmanību un vienlaikus rūpēties par dabas aizsardzību, bet pircējiem, izvēloties šīs preces un pakalpojumus, rodas netieša iespēja līdzdarboties savas veselības un apkārtējās vides aizsardzībā. Latvijā Eiropas ekomarķējuma sistēmas ieviešana Latvijas Vides aģentūras (LVA) paspārnē tika aizsākta šā gada sākumā.


 

Eiropā «Ekopuķītes» popularitāte pieaug

Eiropas ekomarķējuma sistēmu izveidoja 1992.gadā, lai veicinātu tādu produktu ražošanu un pakalpojumu sniegšanu, kas labvēlīgāk ietekmē vidi salīdzinājumā ar citām precēm tajā pašā preču grupā, un palīdzētu patērētājiem tās viegli atpazīt. Eiropas ekomarķējuma sistēma un tās logotips «Ekopuķīte» darbojas visā Eiropas Savienībā, kā arī Norvēģijā, Lihtenšteinā un Islandē.

Pašlaik «Ekopuķīti» piešķir 21 dažādā preču grupā. Piemēram, televizoriem, datoriem, gultas matračiem, veļas un trauku mazgāšanas līdzekļiem, dažādiem tīrīšanas līdzekļiem, papīram, apaviem, tekstilizstrādājumiem, spuldzēm, krāsām un lakām, ledusskapjiem, augsnes uzlabotājiem, cietajiem grīdas segumiem, tūrisma pakalpojumiem un citiem produktiem. Jāpiebilst, ka «Ekopuķīte» neattiecas uz pārtiku, dzērieniem, farmaceitiskiem līdzekļiem un medicīnas ierīcēm. Ražotāju, importētāju un pakalpojumu sniedzēju iesaistīšanās šajā sistēmā ir brīvprātīga. Arī tirgotāji un mazumtirgotāji var pieteikties, lai to iegūtu, ja vien to piedāvātie produkti tiek realizēti ar viņu pašu firmas zīmolu.

Īpaši izveidotā mājas lapā http://www.eco–label.com katrs interesents var iepazīties ar to, kādiem uzņēmumiem un produktiem ir piešķirta «Ekopuķīte», kā arī uzzināt, kādus produktus ar šo marķējumu var iegādāties Latvijā. Kā norāda LVA eksperte ekomarķējuma piešķiršanas jomā Rasa Atauga, pēdējos gados «Ekopuķītes» popularitāte arvien pieaug, jo liela daļa uzņēmēju to atzīst par nozīmīgu nākotnes investīciju.

Uzņēmējiem jārēķinās ar izmaksām

Uzņēmējiem, izvēloties piedalīties ekomarķējuma sistēmā, jārēķinās arī ar zināmām izmaksām – gan tāpēc, lai ieviestu un uzlabotu videi draudzīgas un ekomarķējuma kritērijiem atbilstošas ražošanas tehnoloģijas un materiālus, gan tāpēc, lai «Ekopuķīti» iegūtu un uzturētu. Pieteikšanās izmaksas, kas līdzvērtīgas pieteikuma izvērtēšanas izmaksām, ir noteiktas vienādas visā Eiropā. Katra valsts var piemērot savu pieteikuma maksu šajās iepriekš norādītajās robežās. Kā pastāstīja Rasa Atauga, katra dalībvalsts šīs izmaksas var ietekmēt un samazināt līdz minumam, lai pēc iespējas vairāk sekmētu savas valsts uzņēmumu pieteikšanos. Tāpēc arī pieteikšanās maksa Latvijas kompetentā institūcijā tiks noteikta minimālā – bez atlaidēm ekvivalenta 300 EUR – vai gandrīz minimālā – 500 EUR, lai atbalstītu un veicinātu videi draudzīgu preču ražošanu un pakalpojumu sniegšanu. Jāpiebilst, ka tiek piešķirta 25% atlaide maziem un vidējiem uzņēmumiem, EMAS (Vides pārvaldības un audita sistēmā) reģistrētiem vai pēc ISO 14001 standarta sertificētiem uzņēmumiem. Turklāt tūrisma pakalpojumu jomā pieteikuma izmaksas pat būtu iespējams samazināt līdz vienai ceturtdaļai no minimālās pieteikuma summas, proti, 75 eiro. Papildus jārēķinās arī ar ikgadējām izmaksām, kas ir 0,15% no produkta tirdzniecības gada apjomiem Kopienas ietvaros, taču arī šeit tiek piedāvātas dažādas atlaides.

LVA direktores vietnieks un Informācijas departamenta vadītājs Ilgmārs Lustiks iesaistīšanos Eiropas ekomarķējuma sistēmā raksturo kā ne pārāk sarežģītu procesu, tomēr uzņēmējiem esot jārēķinās ar laika un darba ieguldījumu, sagatavojot nepieciešamo dokumentāciju. Rasa Atauga piebilst, ka katrs gadījums tomēr ir individuāls. Protams, vispirms jāpārliecinās, vai produkta grupa ir ietverta ES ekomarķējuma sistēmā, vai produkta raksturojums atbilst produkta grupas definīcijai, un pēc tam, vai preces vai pakalpojumi atbilst konkrētajā produktu grupā noteiktajiem ekoloģiskajiem kritērijiem.

Interese Latvijā pagaidām ir neliela

Protams, lielākais ieguvējs no tā, ka kāds uzņēmums ir nolēmis pieteikties «Ekopuķītei», ir visa sabiedrība kopumā, jo, reorganizējot ražošanas tehnoloģijas un izmantojamos materiālus uz videi draudzīgiem un pielietojot efektīvas resursu izmantošanas metodes, vairākkārt tiek samazināta negatīvā slodze videi. Starp taustāmajiem labumiem būtu jāmin arī tas, ka uzņēmumi «Ekopuķītes» logotipu var brīvi izmantot savās reklāmas un mārketinga kampaņās. Bez tam marķējums darbojas visā Eiropas Savienībā un to popularizē gan pati Eiropas Savienība, gan kompetentās institūcijas dalībvalstīs.

Tā kā LVA ekomarķējuma piešķiršanas mehānisma ieviešanu Latvijā sāka šā gada sākumā, par panākumiem vēl grūti spriest. Ilgmārs Lustiks stāsta, ka kopumā interese par Eiropas ekomarķējumu Latvijā pagaidām nav pārāk liela, tomēr vairāki uzņēmumi jau ir izrādījuši interesi par ekomarķējuma zīmes iegūšanu. Tie galvenokārt ir bijuši uzņēmumi no papīra ražošanas un lauku tūrisma nozarēm. Rasa Atauga piebilst, ka pašlaik sākta arī sadarbība ar Latvijas Lauku tūrisma asociāciju «Lauku ceļotājs», lai Eiropas Komisijas LIFE projekta ietvaros Latvijas lauku tūrisma mītnēm, papildus nacionālajam Zaļā sertifikāta marķējumam, būtu iespēja iegūt arī «Ekopuķīti».

Igaunijā un Lietuvā, kas šajā sistēmā strādā jau vairākus gadus, interese par ekomarķējumu pagaidām ir neliela un tās vēl nevar lepoties ar kādu piešķirto «Ekopuķīti». Rasa Atauga uzskata, ka panākumi atkarīgi ne tikai no kompetentās institūcijas darbības, bet arī no valsts attieksmes pret vides aizsardzības jautājumiem un, protams, piešķirtā finansējuma. Patlaban LVA veikusi jau vairākus pasākumus šā ekomarķējuma popularizēšanai. Informācija pieejama LVA mājas lapā internetā, izdots arī pirmais buklets, bet turpmāk tiek plānoti arī vairāki informatīvi semināri.

Lai gan pašlaik «Ekopuķīte» vēl nav piešķirta nevienam Latvijas uzņēmumam, Lustika kungs prognozē, ka pēc kritēriju apstiprināšanas nākamgad pirmā «Ekopuķīte», visticamāk, varētu tikt piešķirta atsevišķiem papīra ražošanas uzņēmumiem. •