Tirgotāji, ar kuriem lepojamies


2008. gada nogalē ar svinīgu balvu pasniegšanu noslēdzās jaunas nominācijas «Videi draudzīgs tirgotājs» apbalvošanas ceremonija, kurā tika sumināti videi draudzīgie tirgotāji, kas rūpējas par dabu un ar atbildību izturas pret vidi.


2008. gadā sadarbībā ar «Zaļo jostu» un Latvijas Vides aizsardzības fondu pirmo reizi Latvijas Tirgotāju asociācijas tradicionālajā un jau par kvalitātes zīmi kļuvušajā konkursā «Latvijas labākais tirgotājs» tika izvirzīta jauna nominācija – «Videi draudzīgs tirgotājs».

Nominācijas «Videi draudzīgs tirgotājs» mērķis – stimulēt tirgotājus ievērot videi draudzīgu komercdarbību, kas vērsta uz ilgtspējīgu attīstību, kā arī aicināt tirgotājus veidot videi draudzīga uzņēmuma vadību. Videi draudzīgi tirgotāji tika noteikti astoņās grupās – veikali, tirdzniecības centri –, aptiekas, degvielas uzpildes stacijas, ēdināšanas uzņēmumi, skaistumkopšanas saloni, viesnīcas, sporta un atpūtas centri, rūpīgi izstrādājot katrai grupai specifiskus un aktuālus vērtēšanas kritērijus, kas palīdzētu visprecīzāk novērtēt katra tirgotāja devumu vides saudzēšanā un resursu taupīšanā.

Vērtēšanas kritēriji

Godpilnajai nominācijai «Videi draudzīgs tirgotājs» pieteicās 157 uzņēmumi no visas Latvijas. Oktobrī un novembrī ekspertu komisija vērtēja visus kandidātus pēc vairākiem kritērijiem, nosakot, kurš uzņēmums ir patiešām draudzīgs pret vidi. Katrs kritērijs tika vērtēts pēc 10 ballu skalas, par pilnīgu vides prasību izpildi piešķirot 10 balles un par katru nepilnību samazinot vērtējumu. Taču uzvarētāju un līdz ar to titula «Videi draudzīgs tirgotājs 2008» ieguvēju neno-teica tikai pēc vislielākā punktu skaita vien – tika noteikta robeža, cik punktu ir jāsavāc, lai uzņēmumu varētu saukt par draudzīgu videi, – tā bija kā latiņa, kas jāpārvar, un mērķis, kas jāsasniedz.

Katrai tirgotāju grupai tika izstrādāti savi vērtēšanas kritēriji, ņemot vērā katra uzņēmuma darbības specifiku, piemēram, vai aptiekās klientiem tiek piedāvāts tīrs dzeramais ūdens bez maksas, vai ir izvietota informācija par medikamentu, kam ir beidzies derīguma termiņš, iznīcināšanu. Ēdināšanas uzņēmumiem: vai vienreizlietojamie trauki, kas paredzēti ēdiena līdzņemšanai, ir videi draudzīgi un vai tie tiek apsaimniekoti, vai dvieļi un galdauti tiek mazgāti ar videi draudzīgiem mazgāšanas līdzekļiem. Tirdzniecības objektiem: vai uzņēmums klientiem piedāvā videi draudzīgus maisiņus, vai ir novietots konteiners izlietotajām baterijām u. c. Taču lielākā daļa kritēriju bija visiem tirgotājiem vienādi – tādi, kas ir nozīmīgi ikvienam sevi, apkārtējos un vidi cienošam tirgotājam. Piemēram, vai uzņēmumā tiek lietotas energoefektīvās spuldzes, vai uzņēmuma telpas tiek uzkoptas ar videi draudzīgiem tīrīšanas līdzekļiem un sadzīves ķīmiju, vai uzņēmumā tiek šķiroti atkritumi un tas ir iesaistījies izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmā, vai darbiniekiem un klientiem paredzētajos sanitārajos mezglos nodrošināti videi draudzīgi higiēnas līdzekļi, vai uzņēmuma telpas ir siltinātas utt.

Ieguldījums mūsu visu labklājībā

Nominācijas «Videi draudzīgs tirgotājs» autori un veidotāji – Latvijas Tirgotāju asociācija, «Zaļā josta» un Latvijas Vides aizsardzības fonds – uzskata, ka šādas nominācijas izveide sniegs ilgtermiņa ieguldījumu mūsu visu labklājībā, vides sakopšanā un radītā piesārņojuma mazināšanā, turklāt iedvesmos un mudinās tos tirgotājus, kuri tomēr nespēja izpildīt visas prasības, piedalīties nākamajā konkursā – ar divtik lielu azartu novērst uzņēmumā konstatētās nepilnības, lai iegūtu videi draudzīga tirgotāja titulu šogad un lai apliecinātu, ka viņiem rūp vide, kurā tie dzīvo un darbojas.

Biedrības «Latvijas Zaļā josta» valdes priekšsēdētāja Velga Vilciņa par nominācijas izvēli stāsta: «Veikalus apmeklējam un dažādus pakalpojumus izmantojam katru dienu. Tāpēc tās varētu būt vietas, kurās citam no cita mācīties. Patērētājs ar savu izvēli virza tirgotāju un pakalpojumu sniedzēju. Savukārt tirgotājs ar uzņēmējdarbības veidu un pakalpojumu klāstu māca patērētāju un apmeklētāju.»

Savukārt Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs norāda: «Latvijas tirgotāji ir spējīgi veidot videi draudzīgu apziņu sabiedrībā un pārorientēt pieprasījuma tirgu. Ilgtspējīgas attīstības būtiska sastāvdaļa ir videi draudzīga rīcība. Tirgotāji apzināti veido sadarbību ar vides aizstāvjiem, izglītības speciālistiem un patērētājiem ilgtspējīgas attīstības principu ieviešanai. Kāpēc? Tāpēc, ka mēs visi – tirgotāji un pircēji – vēlamies saglabāt tīru vidi, kurā dzīvot.»

2008. gada konkurss un dalībnieku lielā atsaucība pierādīja, ka Latvijas uzņēmēji vēlas rūpēties par vidi un lepojas ar to. Tādēļ nominācijas «Videi draudzīgs tirgotājs» rīkotāji ir apņēmušies neapstāties pie sasniegtā un arī šogad turpināt meklēt un izcelt videi draudzīgākos uzņēmējus.

Videi draudzīgi tirgotāji

Pēc visu konkursa dalībnieku izvērtēšanas tika noteikti nominācijas «Videi draudzīgs tirgotājs 2008» laureāti. Svinīgā apbalvošanas ceremonijā viņus sveica vides ministrs Raimonds Vējonis, Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs un SIA «Zaļā josta» valdes priekšsēdētājs Jānis Lapsa.

Kopumā dažādās kategorijās tika noteikti seši uzvarētāji, kas balvā saņēma Zaļo sertifikātu un simbolisku «Zaļo jostu». Šie uzņēmumi ir:

  • veikalu grupā SIA «Grāmatu nams «Valters un Rapa»»;
  • mazo veikalu grupā veikals «Guam», SIA «E.L.A.N.»;
  • lielveikalu grupā veikals «K-Rauta», AS «Rautakesko»;
  • ēdināšanas uzņēmumu grupā SIA «Māris un CO»;
  • aptieku grupā SIA «Reoss»;
  • viesnīcu un viesu namu grupā SIA «Aitiņlauvas».

Savukārt tos uzņēmumus, kuri tikai par dažiem punktiem atpalika no laureātiem un kuriem mazliet pietrūka, lai varētu pilntiesīgi saukties par videi draudzīgu uzņēmumu, apbalvoja ar diplomu, kas apliecina viņu draudzīgo attieksmi pret vidi. Šie uzņēmumi bija galvenokārt veikalu grupā: SIA «Ādere A», Rugāju piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība «Linda», SIA «Bezdelīgas-1», SIA «Vilibo», ZS «Arāji» veikals «Mežrozīte», SIA «Maxima Latvija», veikals Ogrē, Vidus prospektā 1, un veikals Rīgā, Ilūkstes ielā 24 a; ēdināšanas uzņēmumu grupā: SIA «Bazooka» un restorāns «Provansa», SIA «ELAU». Savukārt aptieku grupā šo nomināciju izcīnīja SIA «Vitamīns».

SIA «Zaļā josta» aicina visus Latvijas tirgotājus piedalīties 2009. gada cīņā par nomināciju «Videi draudzīgs tirgotājs» un pierādīt visai Latvijai, ka jūsu uzņēmumam rūp vides tīrība un sakoptība. •